Årsmøtet i Oppland Arbeiderparti

Gjøvik Arbeiderparti har sendt inn flere forslag til årsmøtet.

Gjøvik Arbeiderparti.

6-års reform.

 Forslag.

Gjøvik Arbeiderparti vil ha fokus på å øke innslaget av læring gjennom lek for første klasse i egen kommune. I tillegg oppfordres Oppland Arbeiderparti til å sette søkelys på temaet, med mål om å ta dette opp som egen sak på kommende landsmøte i Arbeiderpartiet

 Begrunnelse.

Det positive med 6-årsreformen er at den har bidratt til å avvikle barnehagekøen. Men prisen har vært høy. Forutsetningen for 6-årsreformen var at barnehagepedagogikken skulle følge 6-åringene inn i skolen, etter kort tid ble tilbudet til forveksling det samme som 7-åringene hadde tidligere. 6-åringenehar blitt presset inn i et system basert på skolens premisser med fokus på skolefag, testing og prestasjoner. Selvsagt skal barn lære og utvikle seg, men dette må skje på barnets premisser. Vi vet at barn lærer gjennom lek. Vi vet at for 6-åringer flest er det vanskelig å sitte stille – de er rett og slett ikke «programmert» for lang tids stillesitting. Men på grunn av systemets krav og mål blir barna tatt ut av leken og opp på skolebenken. Dette til tross for at premisset i 1997 var at det første året skulle være basert på og preget av læring gjennom lek. Professor Peder Haug har sagt følgende: «Internasjonal forskning har vist at hvis man utsetter barn for tidlig for strukturert læringspress og voksenstyrte systemer, så vil det ikke fungere så godt for mange. Dette ser ut til særlig å ramme gutter, som modnes senere enn jenter både fysisk, sosialt og intellektuelt, samt de barna som er født sent på året. De yngste førsteklassingene er bare fem år og sju måneder når de begynner på skolen». Andre forskere uttaler tilsvarende.

Gjøvik Arbeiderparti.

Nødvendig planlegging av omkjøringsvei for Rv4 i tunnel forbi Gjøvik.

 Forslag.

I KVU-en for framtidig rv4 trasé mellom Jaren og Mjøsbrua er det alternativet med omkjøringsvei i tunnel forbi Gjøvik som må planlegges. Denne løsningen må danne grunnlag for nødvendige prosjekterings- og investeringsmidler i rulleringen av neste NTP i 2020.

 Begrunnelse.

Dagens rv4 løsning langs Mjøsstranda gjennom Gjøvik by er ikke framtidig bærekraftig, hverken for trafikkavviklingen, byutviklingen eller for miljø- og klimautviklingen. Dagens veitrasé danner et uheldig skille mellom Gjøvik by og Mjøsa. Med økende trafikkmengde blir det stadig vanskeligere framkommelighet både for person- og varetransport. I tillegg vil økende og dermed mer saktegående trafikk innebære dårligere miljø- og klimaforhold med utslipp og støy, i tillegg til at trafikkavviklingen blir ineffektiv.

 Fylkesvei 249.

Forslag.

Gjøvik Arbeiderparti krever at Fylkesvei 249 rustes opp med særlig fokus på de smale, krappe svingene mellom Elvedalen og Snertingdal sentrum. Disse må snarlig utbedres.

Begrunnelse.

Fv. 249 er svært trafikkert også med mye tungtransport. Ved skolestart og skoleskyss er det mange busser på veien. Hele veistrekningen er i dårlig stand, spesielt i teleløsningen er det krevende å kjøre der.

Noen av svingene er så smale at store kjøretøyer ikke kan passere forbi hverandre. Potensialet for alvorlige ulykker er svært stort.

Snarlig realisering av oppdaterte vei og jernbaneløsninger også for vestsida av Mjøsa.

Forslag.

Det må fra statens side settes av nødvendige planleggings- og prosjekteringsmidler for en raskest mulig realisering av 4-felts motorvei mellom Mjøsbrua og Gjøvik nord. Det bør skje parallelt med byggingen av E6 nordover til Lillehammer. Dette arbeidet må ta opp i seg nødvendig tilrettelegging for framtidig sammenknytning av Gjøvikbanen med Dovrebanen.

Begrunnelse.

Å få til dette løftet er avgjørende viktig for å realisere utviklingen av en felles Mjøsby som kraftsenter for vekst og utvikling i Innlandet.

Økonomisk vekst basert på verdiskaping fra andre kilder enn oljeboring er nødvendig for å opprettholde og videreutvikle velferdsstaten Norge. Innlandet er i den sammenhengen et av de viktigste områdene for såvel tung industri- og teknologikompetanse som for de lovende bioressursene som skogen representerer. Effektive transportårer for folk og varer er grunnleggende for å lykkes med livskraftige bedrifter i en internasjonal konkurranseøkonomi.

Det er i denne sammenhengen viktig å få til en balansert løsning for bedret vei og jernbane i innlandet.  Det er først når dette er en realitet at det fulle potensiale kan nås. Det gjelder også for å oppnå integrering i et felles bo- og arbeidsmarked i «Mjøsbyen», områdene i og rundt byene Gjøvik, Lillehammer og Hamar..

Det innebærer nødvendige investeringer i både 4-felts motorvei fra Mjøsbrua til Gjøvik nord og rask igangsetting av parallell planlegging av trasé for sammenknytning av Gjøvikbanen med Dovrebanen.

Behold nasjonal råderett.

 Forslag.

Vår nåværende regjering går inn for å slutte seg til ACER, EU`s energibyrå gjennom EØS-avtalen, og til sluttbehandling i Stortinget i mars 2018.

Oppland Arbeiderparti mener at Arbeiderpartiet skal stemme imot forslaget.

 Begrunnelse.

Det bør ikke herske tvil om Arbeiderpartiets syn og stillingstagen i dette spørsmålet. EU arbeider nå med å samordne seg for å opptre felles mot norsk sokkel på gassleveranser. Det er et ganske tydelig siktemål for EU og ACER å få mer kontroll med norsk energipolitikk gjennom vedtak i Stortinget med vanlig flertall slik som i Finanstilsynssaken. Vi forventer at Arbeiderpartiet går mot en slik myndighetsoverføring til EU og krever behandling etter §115 i Grunnloven med ¾ flertall for å bli vedtatt.